Organisatorisk samspil – Mobilex A/S
Mobilex A/S har siden 2003 markedsført et bredt program af hjælpemidler til ældre og handicappede. Virksomheden tæller i dag 16 ansatte fordelt på salg, kontor og lager. Høj kvalitet, moderne teknologi, hurtig levering, en kundeorienteret service og motiverede medarbejdere udgør virksomhedens succesparametre.
Et godt arbejdsmiljø er ubetinget en høj prioritet for både ledelse og medarbejdere, men historisk har man primært haft fokus på det fysiske arbejdsmiljø via den årlige APV. Omvendt har man ikke formået at prioritere det psykiske arbejdsmiljø og herigennem sikre motiverede medarbejdere. Med dette projekt ønskede Mobilex at omsætte virksomhedens succeskriterier til praksis.
De primære udfordringer i arbejdsmiljøet opstod, når den ”normale drift” udfordres – fx grundet uforudsete opgaver, spidsbelastninger og behov for hjælp på tværs af funktioner (fx mellem salg og bogholderi ifm. kundeopkald) – eller når kerneopgaven er uklar. Det sidste kan skabe tvivl om hvilke opgaver, der skal prioriteres i en travl hverdag, hvorfor medarbejderne bliver stressede. Samlet set udfordrer det både trivslen, tilliden og mulighederne for at hjælpe hinanden på tværs, hvilket i sidste ende fører til stress og sygemeldinger.
Projektet skulle på den baggrund:
© 2023 Copyright Marselisborg Consulting