Videre til indhold
  • Arbejdsmiljø
  • Ydelser
    • Rekruttering og onboarding
    • Øget trivsel og arbejdsglæde
    • Reduktion af sygefravær
    • Ledelsescoaching, sparring og udarbejdelse af personprofil
    • Teambuilding og kulturforandring
    • Medarbejderudvikling
    • Organisatorisk kapacitet og bedre samspil
    • Arbejdsmiljøorganisation og APV
    • Fravær af konflikt og negativ adfærd
    • Påbud fra Arbejdstilsynet
    • MUS-hjulet
    • Vores sundhedsydelser
  • Cases
    • Negativ adfærd – Aabenraa Kommune
    • Onboarding – Aktiv Weekend
    • Organisatorisk samspil – Mobilex A/S
    • Reduktion af sygefravær – Lyngby-Taarbæk kommune
    • Organisatorisk samspil – Birkebakken
  • Viden
  • Om os
  • Kontakt
Menu
  • Arbejdsmiljø
  • Ydelser
    • Rekruttering og onboarding
    • Øget trivsel og arbejdsglæde
    • Reduktion af sygefravær
    • Ledelsescoaching, sparring og udarbejdelse af personprofil
    • Teambuilding og kulturforandring
    • Medarbejderudvikling
    • Organisatorisk kapacitet og bedre samspil
    • Arbejdsmiljøorganisation og APV
    • Fravær af konflikt og negativ adfærd
    • Påbud fra Arbejdstilsynet
    • MUS-hjulet
    • Vores sundhedsydelser
  • Cases
    • Negativ adfærd – Aabenraa Kommune
    • Onboarding – Aktiv Weekend
    • Organisatorisk samspil – Mobilex A/S
    • Reduktion af sygefravær – Lyngby-Taarbæk kommune
    • Organisatorisk samspil – Birkebakken
  • Viden
  • Om os
  • Kontakt
Prøv vores omkostningsberegner

Reduktion af sygefravær – Lyngby-Taarbæk kommune

Reduktion af sygefravær – Lyngby-Taarbæk kommune

Udfordringer med et højt sygefravær i ældreplejen er ingenlunde nogen ny udfordring – hverken i Lyngby-Taarbæk Kommune eller på landsplan. Det skyldes dels, at arbejdet er fysisk krævende og indebærer en høj risiko for fysisk nedslidning. Men det skyldes også en tværsektoriel opgaveglidning, hvor mange plejeopgaver overgår fra sekundærsektoren til primærsektoren som følge af sygehusvæsenets skærpede fokus på effektiv udnyttelse af ressourcerne. Kombineret med, at der bliver flere og flere ældre i befolkningen, så stiger både hastigheden og kompleksiteten i den opgaveløsning, medarbejderne i ældreplejen skal løse. Det udfordrer opgaveløsningen og stiller dermed store krav til ledelsen. Risikoen er, at den stigende kompleksitet medfører en tilsvarende høj risiko for mental nedslidning i form af stress og stresslignende symptomer, og det medfører risiko for mere fysisk nedslidning hos medarbejdere, da borgerne skal have mere og mere hjælp. Formålet med projektet var på den baggrund at reducere sygefraværet i ældreplejen og øge fastholdelsesgraden blandt ansatte i ældreplejen.

Projektet omfattede en indledende analyse af mønstre i sygefraværet – herunder hvilke medarbejdergrupper, der var særlig udsatte, og hvorvidt det var psykisk nedslidning, fysisk nedslidning, kultur etc., der fyldte. Marselisborg Consulting gennemførte kortlægning af mønstre i sygefravær og arbejdsgange heromkring gennem bl.a. statistisk bearbejdning af registerdata, surveys, interviews, fokusgrupper og observationer. Vi vægter medarbejderinddragelse højt i løbet af hele projektperioden. Dels er medarbejderne fra alle tre afdelinger bredt inddraget i analysen, hvor de deltager i fokusgruppeinterviews samt i survey. Det mener vi er afgørende for at tegne et fyldestgørende billede af, hvor udfordringerne befinder sig. Dernæst gennemføres workshops og værdistrømsanalyser ift. at etablere et mere struktureret og systematisk samarbejde med hhv. personaleafdelingen og jobcentret. For de medarbejdergrupper, der er præget af langtidssygemelding kortlægges mulighederne for fastholdelses gennem omplacering på virksomheden. Rådgivningen sker i tæt samarbejde med medarbejder og nærmeste leder. Dette indebærer ydermere et mere systematisk samarbejde med både personaleafdelingen og jobcentret (særligt fastholdelseskonsulenter og virksomhedskonsulenter), så der kan ske en tidlig afklaring af hensyn til medarbejdernes trivsel.

Der blev udarbejdet en samlet strategi med afsæt i:

1) kvantitativ og kvalitativ analyse

2) udviklingsworkshops med medarbejdere og ledere

3) arbejdsgrupper

4) tilpasningsworkshop

5) implementeringsmøder

6) handleplan for monitorering.

Leverancer:

Analyse og kortlægning af sygefraværet gennem kvantitative og kvalitative analyser
Kortlægning af snitflader og nuværende samarbejdspraksis før og undervejs i en sygemelding og optimerede arbejdsgange på tværs af afdelinger (internt perspektiv) og ml. personaleafdelingen og jobcentret (eksternt perspektiv)
Retningslinjer og værktøjskasse til forebyggelse og håndtering af stress
Anbefalinger til de lokale MED-gruppers muligheder for at bistå det forebyggende arbejde i de lokale hjemmeplejeteams og på de lokale plejecentre
Minimumspraksis for afholdelse af personlige sygefraværssamtaler ved 10 sygedage inden for det seneste år eller 3 fraværsperioder inden for det seneste halve år
Mulighed for anvendelse af mulighedserklæringer og anden dokumentationsredskaber
Sparring med personaleafdelingen
Udvikle strategi, der kan styrke trivslen og fastholde et højere fremmøde

Udbytte af forløbet

Sammenhængende sygemeldingsforløb på tværs af ældreplejen som arbejdsgiver og særligt med jobcentret som myndighed
Reduktion i sygefraværet
Øget fastholdelsesgrad blandt ansatte i ældreplejen
Aarhus
Marselisborg Consulting
  • Nørre Allé 70F, 2. sal 8000 Aarhus C
  • CVR 30918053
København
Marselisborg Consulting
  • Hauser Plads 32, 3 th. 1127 København K
  • CVR 30918053

© 2023 Copyright 2022 Marselisborg Consulting – Designet af Aveo web&marketing

Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Manage services Vælg forhandler Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}