Ydelser / Øget trivsel og arbejdsglæde
Arbejdsglæde øger trivslen og kvaliteten i arbejdet samt mindsker stress og sygefravær.
Arbejdsglæde refererer ofte til andet og mere end jobtilfredshed og fravær af ubehag. Det handler om positive følelser ift. arbejdet og lysten til at give sig i kast med arbejdet. Det er forskelligt for hver enkelt, hvad der skal til for at give følelsen, og vi kan hver især være med til at skrue op og ned for arbejdsglæden – både for os selv og for andre.
Marselisborg arbejder intenst med at udvikle arbejdsglæde og trivsel som en afgørende løftestang for en mere effektiv drift i både private virksomheder og offentlige organisationer. På tværs af brancher ser vi især tre gennemgående ønsker til forbedringer af arbejdsmiljøet, som med god grund fylder meget, nemlig:
Ud fra vores erfaring fra en lang række projekter i den private og offentlige sektor samt forskning i arbejdsmiljø er der særligt otte centrale forhold, der kan bane vejen for arbejdsglæde, trivsel og effektivitet på arbejdspladsen:
Gør det muligt for den enkelte at påvirke vigtige beslutninger og
forhold i deres arbejde. Det kan være arbejdstiden, hvem man arbejder sammen med, valg af redskaber eller procedurer, arbejdets
tilrettelæggelse, arbejdsstedets indretning osv.
Arbejdet har en mening ud over selve det at tjene penge. Derfor har vi også brug for at se værdien af og målet med vores arbejde.
Mening er samtidig et forhold, som man selv er med til at skabe.
Det kan være et spørgsmål om at tale succeserne op, fordi det giver en oplevelse af at gøre en forskel for andre.
Skab en vis forudsigelighed i arbejdet. Forudsigelighed handler om at få de relevante informationer på det rigtige tidspunkt. Det vigtige
her er at undgå uvished og ængstelse. Det er altså ikke meningen, at man skal kunne forudsige detaljerne i dagligdagen. Forudsigelighed
handler om de store linjer.
Byg jeres egen fortælling gennem fælles ritualer og skab en kultur, hvor det sjove og alvorlige følges ad. Arbejdsglæde skabes i samarbejde med andre via dialog. Kultur handler om alt lige fra, hvordan tonen er i e-mails, hvor højt man griner, og om der er en hjælpende og anerkendende ånd. En kultur er noget ret stabilt, men det er muligt at ændre den. Og det kan være nødvendigt, hvis kulturen ikke i tilstrækkelig grad er med til at fremme organisationens måde at
fungere på.
Når det brænder på, giver det glæde at blive hjulpet. Støtte kan være både praktisk og psykologisk. Det vigtige er, at den kommer på det rigtige tidspunkt, hvor man har behov for det. Støtten kan komme fra såvel kolleger som ledere.
Hav blik for hinandens opgaveløsning, og udvis en oprigtig interesse i hinandens bidrag. Her er det samtidig vigtigt, at anerkendelsen står mål med indsatsen – ellers vil det opfattes som uretfærdigt.
Anerkendelsen kan være løn, anseelse og påskønnelse eller
muligheder for udvikling og karriere i forbindelse med jobbet. Alle tre former har betydning.
Kravene i arbejdet er både kvantitative og kvalitative. De kvantitative krav skal være passende. Dvs. de skal balancere imellem det nemmere og det mere udfordrende. Evnen til at kunne balancere kravene og opleve flow (overkomme noget, der i udgangspunktet opleves som udfordrende) giver et endorfin boost. Også de kvalitative krav skal passe til personen. Arbejdet skal altså hverken være for svært eller for let. Endelig skal kravene være klare. Man skal altså vide, hvornår arbejdet er udført godt nok.
Vi bliver påvirket af det andre siger, så vær opmærksom på, hvordan I kommunikerer, giver feedback og håndterer konflikter. De små ting tæller også – siger vi ”god morgen” til hinanden, og undgår vi korridorsnakke.
Tal til i stedet for om hinanden.
© 2024 Copyright Marselisborg Consulting