Videre til indhold
  • Arbejdsmiljø
  • Ydelser
    • Rekruttering og onboarding
    • Øget trivsel og arbejdsglæde
    • Reduktion af sygefravær
    • Ledelsescoaching, sparring og udarbejdelse af personprofil
    • Teambuilding og kulturforandring
    • Medarbejderudvikling
    • Organisatorisk kapacitet og bedre samspil
    • Arbejdsmiljøorganisation og APV
    • Fravær af konflikt og negativ adfærd
    • Påbud fra Arbejdstilsynet
    • MUS-hjulet
    • Vores sundhedsydelser
  • Cases
    • Negativ adfærd – Aabenraa Kommune
    • Onboarding – Aktiv Weekend
    • Organisatorisk samspil – Mobilex A/S
    • Reduktion af sygefravær – Lyngby-Taarbæk kommune
    • Organisatorisk samspil – Birkebakken
  • Viden
  • Om os
  • Kontakt
Menu
  • Arbejdsmiljø
  • Ydelser
    • Rekruttering og onboarding
    • Øget trivsel og arbejdsglæde
    • Reduktion af sygefravær
    • Ledelsescoaching, sparring og udarbejdelse af personprofil
    • Teambuilding og kulturforandring
    • Medarbejderudvikling
    • Organisatorisk kapacitet og bedre samspil
    • Arbejdsmiljøorganisation og APV
    • Fravær af konflikt og negativ adfærd
    • Påbud fra Arbejdstilsynet
    • MUS-hjulet
    • Vores sundhedsydelser
  • Cases
    • Negativ adfærd – Aabenraa Kommune
    • Onboarding – Aktiv Weekend
    • Organisatorisk samspil – Mobilex A/S
    • Reduktion af sygefravær – Lyngby-Taarbæk kommune
    • Organisatorisk samspil – Birkebakken
  • Viden
  • Om os
  • Kontakt
Prøv vores omkostningsberegner

Ydelser / Øget trivsel og arbejdsglæde

Øget trivsel og arbejdsglæde

Vi taber hvert eneste år 64 mia. kroner på grund af dårligt arbejdsmiljø. 60% af danskerne har følt sig stresset det seneste år, på daglig basis er godt 35.000 sygemeldt som følge af dårligt psykosocialt arbejdsmiljø, mens mere end 1.400 danskere hvert år dør pga. en psykisk arbejdsbelastning. Til sammenligning dør der under 200 danskere i trafikken hvert år.

Arbejdsglæde øger trivslen og kvaliteten i arbejdet samt mindsker stress og sygefravær.

Arbejdsglæde refererer ofte til andet og mere end jobtilfredshed og fravær af ubehag. Det handler om positive følelser ift. arbejdet og lysten til at give sig i kast med arbejdet. Det er forskelligt for hver enkelt, hvad der skal til for at give følelsen, og vi kan hver især være med til at skrue op og ned for arbejdsglæden – både for os selv og for andre.

Marselisborg arbejder intenst med at udvikle arbejdsglæde og trivsel som en afgørende løftestang for en mere effektiv drift i både private virksomheder og offentlige organisationer. På tværs af brancher ser vi især tre gennemgående ønsker til forbedringer af arbejdsmiljøet, som med god grund fylder meget, nemlig:

  1. Et ønske om, at de tiltag, der iværksættes, baserer sig på lokal viden om, hvad der fremmer/hæmmer trivsel og samarbejde i det daglige. En god inspirationskilde hertil er bl.a. udarbejdelse af DISC-profiler, benchmark af de faktorer, der understøtter resultatskabelse og trivsel via et valideret setup fra Dansk Psykologisk Spørgeskema samt tankerne bag relationel koordinering og kapacitet, der netop dokumenterer effekterne af tværgående samarbejde
  1. En samlende fortælling, der tager afsæt i fælles ritualer og kerneopgaven. Fysiske handlinger understøtter oplevelsen af fællesskab. Det kan sidestilles med den oplevelse man opnår til en koncert. Ritualiserende handlinger er samtidig vigtige for vores kollektive hukommelse, der er med til at forankre et fælles værdisæt gennem vores handlinger. Det kan derfor også være et spørgsmål at omsætte virksomhedens værdigrundlag til fælles pejlemærker for adfærd – og forpligte den enkelte på handlinger, der styrker den fælles fortælling
  1. Et behov for en samlet strategi og koncept for onboarding af nye kolleger og tilknytning af eksisterende. Det kan være gennem et digitalt setup, hvor nye medarbejdere introduceres til virksomhedens kulturelle, metodiske og organisatoriske fundament igennem en inddragende online portal, der samtidig tjener som kvalitetssikring, faglig udvikling og informationsbank

8 centrale forhold

Ud fra vores erfaring fra en lang række projekter i den private og offentlige sektor samt forskning i arbejdsmiljø er der særligt otte centrale forhold, der kan bane vejen for arbejdsglæde, trivsel og effektivitet på arbejdspladsen:

1. Indflydelse

Gør det muligt for den enkelte at påvirke vigtige beslutninger og
forhold i deres arbejde. Det kan være arbejdstiden, hvem man arbejder sammen med, valg af redskaber eller procedurer, arbejdets
tilrettelæggelse, arbejdsstedets indretning osv.

2. Mening

Arbejdet har en mening ud over selve det at tjene penge. Derfor har vi også brug for at se værdien af og målet med vores arbejde.
Mening er samtidig et forhold, som man selv er med til at skabe.
Det kan være et spørgsmål om at tale succeserne op, fordi det giver en oplevelse af at gøre en forskel for andre.

3. Forudsigelighed

Skab en vis forudsigelighed i arbejdet. Forudsigelighed handler om at få de relevante informationer på det rigtige tidspunkt. Det vigtige
her er at undgå uvished og ængstelse. Det er altså ikke meningen, at man skal kunne forudsige detaljerne i dagligdagen. Forudsigelighed
handler om de store linjer.

4. Kultur og traditioner

Byg jeres egen fortælling gennem fælles ritualer og skab en kultur, hvor det sjove og alvorlige følges ad. Arbejdsglæde skabes i samarbejde med andre via dialog. Kultur handler om alt lige fra, hvordan tonen er i e-mails, hvor højt man griner, og om der er en hjælpende og anerkendende ånd. En kultur er noget ret stabilt, men det er muligt at ændre den. Og det kan være nødvendigt, hvis kulturen ikke i tilstrækkelig grad er med til at fremme organisationens måde at
fungere på.

5. Social støtte

Når det brænder på, giver det glæde at blive hjulpet. Støtte kan være både praktisk og psykologisk. Det vigtige er, at den kommer på det rigtige tidspunkt, hvor man har behov for det. Støtten kan komme fra såvel kolleger som ledere.

6. Anerkendelse og feedback

Hav blik for hinandens opgaveløsning, og udvis en oprigtig interesse i hinandens bidrag. Her er det samtidig vigtigt, at anerkendelsen står mål med indsatsen – ellers vil det opfattes som uretfærdigt.
Anerkendelsen kan være løn, anseelse og påskønnelse eller
muligheder for udvikling og karriere i forbindelse med jobbet. Alle tre former har betydning.

7. Krav og faglig udvikling

Kravene i arbejdet er både kvantitative og kvalitative. De kvantitative krav skal være passende. Dvs. de skal balancere imellem det nemmere og det mere udfordrende. Evnen til at kunne balancere kravene og opleve flow (overkomme noget, der i udgangspunktet opleves som udfordrende) giver et endorfin boost. Også de kvalitative krav skal passe til personen. Arbejdet skal altså hverken være for svært eller for let. Endelig skal kravene være klare. Man skal altså vide, hvornår arbejdet er udført godt nok.

8. Tænk før du taler

Vi bliver påvirket af det andre siger, så vær opmærksom på, hvordan I kommunikerer, giver feedback og håndterer konflikter. De små ting tæller også – siger vi ”god morgen” til hinanden, og undgår vi korridorsnakke.
Tal til i stedet for om hinanden.

Book et uforpligtende møde her
Aarhus
Marselisborg Consulting
  • Nørre Allé 70F, 2. sal 8000 Aarhus C
  • CVR 30918053
København
Marselisborg Consulting
  • Hauser Plads 32, 3 th. 1127 København K
  • CVR 30918053

© 2023 Copyright 2022 Marselisborg Consulting – Designet af Aveo web&marketing

Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Manage services Vælg forhandler Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}