Videre til indhold
  • Arbejdsmiljø
  • Ydelser
    • Rekruttering og onboarding
    • Øget trivsel og arbejdsglæde
    • Reduktion af sygefravær
    • Ledelsescoaching, sparring og udarbejdelse af personprofil
    • Teambuilding og kulturforandring
    • Medarbejderudvikling
    • Organisatorisk kapacitet og bedre samspil
    • Arbejdsmiljøorganisation og APV
    • Fravær af konflikt og negativ adfærd
    • Påbud fra Arbejdstilsynet
    • MUS-hjulet
    • Vores sundhedsydelser
  • Cases
    • Negativ adfærd – Aabenraa Kommune
    • Onboarding – Aktiv Weekend
    • Organisatorisk samspil – Mobilex A/S
    • Reduktion af sygefravær – Lyngby-Taarbæk kommune
    • Organisatorisk samspil – Birkebakken
  • Viden
  • Om os
  • Kontakt
Menu
  • Arbejdsmiljø
  • Ydelser
    • Rekruttering og onboarding
    • Øget trivsel og arbejdsglæde
    • Reduktion af sygefravær
    • Ledelsescoaching, sparring og udarbejdelse af personprofil
    • Teambuilding og kulturforandring
    • Medarbejderudvikling
    • Organisatorisk kapacitet og bedre samspil
    • Arbejdsmiljøorganisation og APV
    • Fravær af konflikt og negativ adfærd
    • Påbud fra Arbejdstilsynet
    • MUS-hjulet
    • Vores sundhedsydelser
  • Cases
    • Negativ adfærd – Aabenraa Kommune
    • Onboarding – Aktiv Weekend
    • Organisatorisk samspil – Mobilex A/S
    • Reduktion af sygefravær – Lyngby-Taarbæk kommune
    • Organisatorisk samspil – Birkebakken
  • Viden
  • Om os
  • Kontakt
Prøv vores omkostningsberegner

Ydelser / Fravær af konflikt og negativ adfærd

Fravær af konflikt og negativ adfærd

Negativ adfærd på arbejdspladsen er mere almindeligt end mange render rundt og tror. En dansk undersøgelse udarbejdet af VIVE i 2021 viste, at 41,1 pct. har været involveret i konflikter indenfor det seneste år.

Negativ adfærd kan både finde sted mellem kollegaer i organisationen, men kan også komme fra jeres kunder eller brugere. 

Den negativ adfærd kunne eksempelvis optræde i form af udadreagerende beboere på et bosted for unge med psykiske diagnoser, berusede og truende natte-kunder i en restaurationsvirksomheder eller medarbejdere, der fryser en kollega ude af det kollegiale fællesskab. 

Hvordan negativ adfærd udspiller sig varierer fra branche til branche og fra organisation til organisation, men fælles er at den bør forebygges og håndteres, hvis I ønsker et godt psykosocialt arbejdsmiljø.

Book et uforpligtende møde her

Hvordan håndterer i konflikter og negativ adfærd?

Hvis I har mistanke om, at der foregår chikane, mobning, diskrimination, seksuel chikane eller konflikter i jeres organisation er det første vigtige skridt at kortlægge omfanget af negativ adfærd i jeres organisation.

Det mest objektive billede opnås typisk gennem en anonym spørgeskemaundersøgelse, der kortlægger:

  • Hvor mange, der oplever at have været udsat for chikane, mobning, diskrimination, seksuel chikane
  • Hvor ofte dette er sket, og hvem afsenderen af den negative adfærd var
  • I hvilke situationer den negative adfærd finder sted 


Kortlægningen løser ingen problemer i sig selv, men giver den nødvendige viden til de efterfølgende dialogbaserede processer.

Hvad gør vi så nu?

Hvilke initiativer, der skal iværksættes afhænger naturligvis af kortlægningens resultater og jeres organisationskultur og rammevilkår, men vi har i tidligere projekter oplevet gode forebyggende effekter af:

  • En adskillelse af det private, personlige og professionelle. Når man arbejder med andre mennesker, bruger man typisk sig selv som redskab, og følelserne kan nemt blande sig. Når det sker, kommer man let i en forsvarsposition, hvorfor det er svært at bevare det professionelle overblik. En måske berettiget kritik kan udvikle sig til en konflikt

  • Etableringen af en konflikthåndterende kultur. Konflikter løses bedst ved at lægge dem åbent frem og håndtere dem på en måde, som man på forhånd har aftalt. Det er vigtigt, at fælles spilleregler og holdninger til konflikter bliver diskuteret grundigt, og at alle bakker op om dem
Book et uforpligtende møde her

Hvor udbredt er negativ adfærd?

En undersøgelse fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at:

  • 10,6 pct. har været udsat for cikane på arbejdspladsen det seneste år
  • 10,0 pct. har  været udsat for mobning på arbejdspladsen det seneste år
  • 6,7 pct. har været udsat for diskrimination på arbejdspladsen det seneste år
 
Marselisborg er autoriseret arbejdsmiljørådgiver og kan hjælpe jer igennem alle trinene i processen. 
 

Lad os kontakte dig
- og få sat gang i processen

Aarhus
Marselisborg Consulting
  • Nørre Allé 70F, 2. sal 8000 Aarhus C
  • CVR 30918053
København
Marselisborg Consulting
  • Hauser Plads 32, 3 th. 1127 København K
  • CVR 30918053

© 2023 Copyright 2022 Marselisborg Consulting – Designet af Aveo web&marketing

Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Manage services Vælg forhandler Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}