Ydelser / Fravær af konflikt og negativ adfærd
Negativ adfærd kan både finde sted mellem kollegaer i organisationen, men kan også komme fra jeres kunder eller brugere.
Den negativ adfærd kunne eksempelvis optræde i form af udadreagerende beboere på et bosted for unge med psykiske diagnoser, berusede og truende natte-kunder i en restaurationsvirksomheder eller medarbejdere, der fryser en kollega ude af det kollegiale fællesskab.
Hvordan negativ adfærd udspiller sig varierer fra branche til branche og fra organisation til organisation, men fælles er at den bør forebygges og håndteres, hvis I ønsker et godt psykosocialt arbejdsmiljø.
Hvis I har mistanke om, at der foregår chikane, mobning, diskrimination, seksuel chikane eller konflikter i jeres organisation er det første vigtige skridt at kortlægge omfanget af negativ adfærd i jeres organisation.
Det mest objektive billede opnås typisk gennem en anonym spørgeskemaundersøgelse, der kortlægger:
Kortlægningen løser ingen problemer i sig selv, men giver den nødvendige viden til de efterfølgende dialogbaserede processer.
Hvilke initiativer, der skal iværksættes afhænger naturligvis af kortlægningens resultater og jeres organisationskultur og rammevilkår, men vi har i tidligere projekter oplevet gode forebyggende effekter af:
En undersøgelse fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at:
© 2024 Copyright Marselisborg Consulting