Videre til indhold
  • Arbejdsmiljø
  • Ydelser
    • Rekruttering og onboarding
    • Øget trivsel og arbejdsglæde
    • Reduktion af sygefravær
    • Ledelsescoaching, sparring og udarbejdelse af personprofil
    • Teambuilding og kulturforandring
    • Medarbejderudvikling
    • Organisatorisk kapacitet og bedre samspil
    • Arbejdsmiljøorganisation og APV
    • Fravær af konflikt og negativ adfærd
    • Påbud fra Arbejdstilsynet
    • MUS-hjulet
    • Vores sundhedsydelser
  • Cases
    • Negativ adfærd – Aabenraa Kommune
    • Onboarding – Aktiv Weekend
    • Organisatorisk samspil – Mobilex A/S
    • Reduktion af sygefravær – Lyngby-Taarbæk kommune
    • Organisatorisk samspil – Birkebakken
  • Viden
  • Om os
  • Kontakt
Menu
  • Arbejdsmiljø
  • Ydelser
    • Rekruttering og onboarding
    • Øget trivsel og arbejdsglæde
    • Reduktion af sygefravær
    • Ledelsescoaching, sparring og udarbejdelse af personprofil
    • Teambuilding og kulturforandring
    • Medarbejderudvikling
    • Organisatorisk kapacitet og bedre samspil
    • Arbejdsmiljøorganisation og APV
    • Fravær af konflikt og negativ adfærd
    • Påbud fra Arbejdstilsynet
    • MUS-hjulet
    • Vores sundhedsydelser
  • Cases
    • Negativ adfærd – Aabenraa Kommune
    • Onboarding – Aktiv Weekend
    • Organisatorisk samspil – Mobilex A/S
    • Reduktion af sygefravær – Lyngby-Taarbæk kommune
    • Organisatorisk samspil – Birkebakken
  • Viden
  • Om os
  • Kontakt
Prøv vores omkostningsberegner

Viden / Undgå negativ adfærd på arbejdspladsen

Undgå negativ adfærd på arbejdspladsen

Marselisborg

27. januar 2023

Negativ adfærd er ikke kun et spørgsmål om trivsel – det er også et spørgsmål om økonomi. 70 pct. af dem, der oplever mobning på arbejdspladsen ender med at forlade deres job og for hver gang en medarbejder forlader deres job, koster det virksomheden 117.000 kroner at erstatte medarbejderen. Negativ adfærd kan derfor have alvorlige konsekvenser både for medarbejdertrivsel og virksomhedens bundlinje.

Den mest effektive måde virksomheder kan undgå at en negativ adfærd spreder sig blandt medarbejderne, er ved at arbejde systematisk og vedvarende med at skabe et positivt arbejdsmiljø. Et positivt arbejdsmiljø forhindrer ikke alene den negative adfærd – det kommer også medarbejdernes trivsel og motivation til gode. Virksomhed skal derfor være opmærksom på disse råd for at undgå negativ adfærd på arbejdspladsen:

Med et fokus på ovenstående råd er jeres virksomhed allerede et godt skridt på vejen mod arbejdsmiljø, som mindsker risikoen for negativ adfærd. Virksomheden vil som sidegevinst opleve en øget medarbejdermotivation, færre sygedage, øget produktivitet og samarbejdsrelation mellem medarbejdere. Et positivt arbejdsmiljø vil samtidig styrke virksomhedens omdømme, hvilket kan tiltrække flere kunder, samarbejdspartnere og styrke rekrutteringen af nye medarbejdere.

Tydelige standarder
Virksomheden skal være god til at sætte tydelige standarder for, hvad der anses som god adfærd blandt medarbejderne. Det kan gøres gennem et kodeks for god adfærd på arbejdspladsen eller et etisk regelsæt, som tydelige konkrete handlemåder. Ledelsen skal sikre, at alle medarbejdere er klar over, hvad der forventes af dem og løbende italesætter det.

Fokus på inklusion og mangfoldighed
Når virksomheder formår at skabe en arbejdskultur, der værdsætter inklusion og mangfoldighed, lykkes de også i højere grad med at forhindre negativ adfærd og diskrimination på baggrund af køn, race, seksuel orientering og kønsidentitet.
Virksomheden kan konkret sikre, at rekrutteringen er diversitetssøgende for at opbygge et inkluderende team. Viden om emner som inklusion og mangfoldighed kan samtidig hjælpe medarbejderne med at forstå og respektere forskellene og mindske risikoen for diskrimination. En ansvarliggørelse af de medarbejdere, som ikke overholder klare retningslinjer og procedurer for håndtering af diskrimination kan også fremme et arbejdsmiljø, der værdsætter inklusion og mangfoldighed.

Før tilsyn med adfærd
Ledere og kollegaer skal være opmærksomme på negativ adfærd og turde handle hurtigt, når den opstår. Derfor kan virksomheden med fordel gennemføre formelle og uformelle tilsyn med adfærden for at sikre et regelmæssigt temperaturtjek på arbejdskulturen.

Beløn den gode adfærd
Virksomheder der belønner deres medarbejdere for god opførsel og efterlevelse af virksomhedens standarder for god adfærd lykkes i højere grad med at skabe en god arbejdskultur. Det kan eksempelvis være gennem anerkendelse, en bonus eller andre former for belønning, hvor den gode adfærd fremhæves.

Tilbyd viden og uddannelse
Viden og uddannelse kan hjælpe med at forbedre medarbejdernes færdigheder og kompetencer, hvilket kan føre til en bedre arbejdskultur og mindre negativ adfærd. Emner som inklusion og mangfoldighed kan øge medarbejdernes forståelse for forskelle og skabe en større respekt mellem medarbejderne.

Skab en åben kommunikationskultur
En åben kommunikationskultur kan være med til at mindske risikoen for negativ adfærd og sikre en bedre håndtering af den negative adfærd. Det medvirker samtidig til, at medarbejderne føler sig hørt og forstået. Det kunne være gennem regelmæssige møder, feedback-sessioner eller en anonym klageprocedure.

Klagehåndtering
Det sidste råd handler om at indføre et effektivt klagesystem. Det er vigtigt, virksomheder har et effektivt system til at håndtere klager og sikre, at alle klager tages alvorligt og behandles hurtigt og retfærdigt. Her er det også ledelsens opgave at sikrer, at alle medarbejdere ved, hvad klageproceduren indebærer og hvem der er deres tillidsrepræsentant.

TidligereTidligereDigital distanceledelse – tre typer ledelsesadfærd, der kan håndtere muligheder og udfordringer
NæsteGuide til konflikthåndtering på arbejdspladsenNæste
Aarhus
Marselisborg Consulting
  • Nørre Allé 70F, 2. sal 8000 Aarhus C
  • CVR 30918053
København
Marselisborg Consulting
  • Hauser Plads 32, 3 th. 1127 København K
  • CVR 30918053

© 2023 Copyright 2022 Marselisborg Consulting – Designet af Aveo web&marketing

Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Manage services Vælg forhandler Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}