Videre til indhold
  • Arbejdsmiljø
  • Ydelser
    • Rekruttering og onboarding
    • Øget trivsel og arbejdsglæde
    • Reduktion af sygefravær
    • Ledelsescoaching, sparring og udarbejdelse af personprofil
    • Teambuilding og kulturforandring
    • Medarbejderudvikling
    • Organisatorisk kapacitet og bedre samspil
    • Arbejdsmiljøorganisation og APV
    • Fravær af konflikt og negativ adfærd
    • Påbud fra Arbejdstilsynet
    • MUS-hjulet
    • Vores sundhedsydelser
  • Cases
    • Negativ adfærd – Aabenraa Kommune
    • Onboarding – Aktiv Weekend
    • Organisatorisk samspil – Mobilex A/S
    • Reduktion af sygefravær – Lyngby-Taarbæk kommune
    • Organisatorisk samspil – Birkebakken
  • Viden
  • Om os
  • Kontakt
Menu
  • Arbejdsmiljø
  • Ydelser
    • Rekruttering og onboarding
    • Øget trivsel og arbejdsglæde
    • Reduktion af sygefravær
    • Ledelsescoaching, sparring og udarbejdelse af personprofil
    • Teambuilding og kulturforandring
    • Medarbejderudvikling
    • Organisatorisk kapacitet og bedre samspil
    • Arbejdsmiljøorganisation og APV
    • Fravær af konflikt og negativ adfærd
    • Påbud fra Arbejdstilsynet
    • MUS-hjulet
    • Vores sundhedsydelser
  • Cases
    • Negativ adfærd – Aabenraa Kommune
    • Onboarding – Aktiv Weekend
    • Organisatorisk samspil – Mobilex A/S
    • Reduktion af sygefravær – Lyngby-Taarbæk kommune
    • Organisatorisk samspil – Birkebakken
  • Viden
  • Om os
  • Kontakt
Prøv vores omkostningsberegner

Viden / Sådan bruger I Leadership Pipeline-modellen

Sådan bruger I Leadership Pipeline-modellen

Marselisborg

7. februar 2023

Ledelseskompetencer er varierende og kontekstafhængige – derfor skal de kontinuerligt tillæres og aflæres, i takt med at en medarbejder/leder bevæger sig igennem de forskellige lederlag. De kompetencer, der skabte positive resultater på det ene niveau, og fx førte til en forfremmelse til et højere organisatorisk niveau, er således ikke nødvendigvis det, som kræves, for at skabe succes i den nye lederposition.

Hvad er Leadership Pipeline modellen?
Leadership Pipeline er en ledelsesmodel, som anslår, at succesfuld ledelse kræver kompetencer, der varierer afhængigt af lederniveau. Modellen, som oprindeligt blev udviklet i den amerikanske teknologikoncern General Electric i 1970’erne – og sidenhen implementeret i en række globale koncerner og offentlige organisationer – fremstiller en model for ledelse, som beskriver de grundlæggende 1) færdigheder, 2) værdier og 3) prioriteter, der kræves for at bedrive succesfuld ledelse på seks forskellige lederniveauer (Charan, Drotter & Noel 2001, ”The leadership pipeline: how to build the leadership powered company”).

Argumentet er, at medarbejderledelse, afdelingsledelse og teamledelse, eksempelvis kræver kompetencer, som er forskellige fra de kompetencer, der kræves for succesfuldt at lede andre ledere. Tilsvarende kræves der som leder på det øverste lederniveau (fx CEO) et helt tredje sæt kompetencer.

Ifølge Leadership Pipeline-modellen, må disse varierende og kontekstafhængige ledelseskompetencer kontinuerligt tillæres og aflæres, i takt med at en medarbejder/leder bevæger sig igennem de forskellige lederlag. De kompetencer, der skabte positive resultater på det ene niveau, og fx førte til en forfremmelse til et højere organisatorisk niveau, er således ikke nødvendigvis det, som kræves, for at skabe succes i den nye lederposition. For at lykkes som leder, må man være i stand til at kunne tilpasse sin adfærd og ledelsesstil til det pågældende organisatoriske niveau.

Fundament, roller og transition
Med henblik på at skabe en tydelig, koordineret, fælles forståelse for, hvad der konstituerer succesfuld ledelse på de forskellige organisatoriske niveauer, må virksomheder og organisationer derfor udvikle en Leadership Pipeline. Det kan eksempelvis gøre på baggrund af nedenstående aktiviteter:

  1. Etablere et ledelsesfundament, der hviler på klare og fastlagte visioner, opgaver og værdier.
  2. Definere de forskellige lederroller og deres organisatoriske tilknytning.
  3. Udvikle retningslinjer for ledertransitioner, med henblik på at sikre fornødne til- og aflæringsprocesser.

I sin oprindelige form tager Leadership Pipeline-modellen udgangspunkt i store koncerner, og tiltaler særligt en hierarkisk orienteret virksomhedskultur. Men erfaringer med at implementere modellen i en dansk sammenhæng viser, at både private virksomheder og offentlige organisationer, kan forme deres egne varianter med stor succes (Dahl & Nielsen 2015, ”Leadership Pipeline på rejse i den offentlige sektor”). Virksomheder og organisationer kan derfor, med fordel, reflektere over, hvordan ledelsesmodellen kan implementeres i deres egen specifikke kontekst.

TidligereTidligereGuide til konflikthåndtering på arbejdspladsen
NæsteHåndter omsorgstræthed på arbejdspladsenNæste
Aarhus
Marselisborg Consulting
  • Nørre Allé 70F, 2. sal 8000 Aarhus C
  • CVR 30918053
København
Marselisborg Consulting
  • Hauser Plads 32, 3 th. 1127 København K
  • CVR 30918053

© 2023 Copyright 2022 Marselisborg Consulting – Designet af Aveo web&marketing

Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Manage services Vælg forhandler Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}