Videre til indhold
  • Arbejdsmiljø
  • Ydelser
    • Rekruttering og onboarding
    • Øget trivsel og arbejdsglæde
    • Reduktion af sygefravær
    • Ledelsescoaching, sparring og udarbejdelse af personprofil
    • Teambuilding og kulturforandring
    • Medarbejderudvikling
    • Organisatorisk kapacitet og bedre samspil
    • Arbejdsmiljøorganisation og APV
    • Fravær af konflikt og negativ adfærd
    • Påbud fra Arbejdstilsynet
    • MUS-hjulet
    • Vores sundhedsydelser
  • Cases
    • Negativ adfærd – Aabenraa Kommune
    • Onboarding – Aktiv Weekend
    • Organisatorisk samspil – Mobilex A/S
    • Reduktion af sygefravær – Lyngby-Taarbæk kommune
    • Organisatorisk samspil – Birkebakken
  • Viden
  • Om os
  • Kontakt
Menu
  • Arbejdsmiljø
  • Ydelser
    • Rekruttering og onboarding
    • Øget trivsel og arbejdsglæde
    • Reduktion af sygefravær
    • Ledelsescoaching, sparring og udarbejdelse af personprofil
    • Teambuilding og kulturforandring
    • Medarbejderudvikling
    • Organisatorisk kapacitet og bedre samspil
    • Arbejdsmiljøorganisation og APV
    • Fravær af konflikt og negativ adfærd
    • Påbud fra Arbejdstilsynet
    • MUS-hjulet
    • Vores sundhedsydelser
  • Cases
    • Negativ adfærd – Aabenraa Kommune
    • Onboarding – Aktiv Weekend
    • Organisatorisk samspil – Mobilex A/S
    • Reduktion af sygefravær – Lyngby-Taarbæk kommune
    • Organisatorisk samspil – Birkebakken
  • Viden
  • Om os
  • Kontakt
Prøv vores omkostningsberegner

Viden / 6 råd til forebyggelse af udadreagerende adfærd i ældreplejen

6 råd til forebyggelse af udadreagerende adfærd i ældreplejen

Marselisborg

14. marts 2023

Tryghed og trivsel er bærende elementer i ældreplejen. Det gælder både for borgere og medarbejdere. Derfor er det afgørende for en velfungerende ældrepleje at skabe sammenhæng mellem medarbejdernes arbejdsmiljø og den plejefaglige tilgang.

Tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at hver tredje medarbejder på døgninstitutioner og i hjemmepleje har været udsat for vold eller trusler om vold. Det kan have vidtrækkende konsekvenser for bl.a. arbejdsglæde, selvvurderet helbred og fastholdelse af medarbejdere.

I forbindelse med udmøntning af ”Handlingsplan til at forebygge og håndtere udadreagerende adfærd i ældreplejen”, har NFA derfor udarbejdet en rapport for Sundhedsstyrelsen, som bl.a. peger på flere forslag til forebyggelses-, håndterings- og læringsindsatser. Rapporten er baseret på 1) en gennemgang af eksisterende litteratur omkring afprøvede metoder og tilgange til at forebygge udadreagerende adfærd, 2) ekspertinterviews og best practice case-studier og 3) viden og anbefalinger om forebyggelse, håndtering og læring af vold ud fra et arbejdsmiljøperspektiv.

Anbefalinger ifølge rapporten:

  1. Understøt ledernes mulighed for at fungere som rollemodel i forhold til demensfaglig ledelse, ledelsesfaglig ledelse og arbejdsmiljøledelse.

  1. Fortsættelse af arbejdet med at beskrive og anbefale metoder der 1) forebygger udadreagerende adfærd hos borgere med demens og bidrager positiv til medarbejdernes arbejdsmiljø og 2) har god forsknings- eller praksisbaseret evidens.

  1. Udadreagerende adfærd bør italesættes som et arbejdsmiljøproblem og der bør etableres politikker og procedurer for både forebyggelse og håndtering af udadreagerende adfærd. Dette forudsætter en administrativ organisering, der anerkender behovet for tid og rum til formel videndeling – fx i forbindelse med vagtskifte.

  1. Medarbejdere i ældreplejen, der arbejder med målgrupper, som kan udvise udadreagerende adfærd, opkvalificeres med den fornødne viden om årsager til voldsomme reaktioner blandt demensramte borgere og kompetencer til håndtering heraf.

  1. Frivillige og øvrige eksterne, som inddrages i plejen af de borgere, der kan udvise udadreagerende adfærd, modtager en grundlæggende oplæring i forhold til at handle korrekt over for borgerne og sig selv.

  1. Interne faglige ressourcepersoner kan, qua deres viden, være med til at udvikle en faglig forebyggelse ved at udpege konkrete tiltag.

TidligereTidligereForebyg krænkelser og seksuel chikane på arbejdspladsen
NæsteForebyg vold og trusler med InterventionsmetodenNæste
Aarhus
Marselisborg Consulting
  • Nørre Allé 70F, 2. sal 8000 Aarhus C
  • CVR 30918053
København
Marselisborg Consulting
  • Hauser Plads 32, 3 th. 1127 København K
  • CVR 30918053

© 2023 Copyright 2022 Marselisborg Consulting – Designet af Aveo web&marketing

Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Manage services Vælg forhandler Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}